четвер, 10 березня 2016 р.

Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу з дітьми дошкільного віку у 2015-2016 навчальному році


Методичні рекомендації
щодо організації освітнього процесу з дітьми дошкільного віку
у 2015-2016 навчальному році

Дошкільна освіта є першою ланкою освіти з якою стикається людина на своєму життєвому шляху. Якщо спиратися на думки вчених, то дошкільне дитинство – це відповідальний період життя людини в якому закладається основи світосприйняття та світобачення, іншими словами закладається фундамент майбутнього особистості. Педагоги, які працюють з дітьми на даному етапі працюють не лише з особистостями, а й з власним майбутнім, що ж закладемо у власне майбутнє, важливо подбати уже сьогодні.
Увага до проблем дошкільного дитинства – вимога сьогодення. Гострота питань визнання своєрідності, унікальності цього періоду, створення умов ефективної організації життєдіяльності на кожному віковому етапі обумовлена:
·        відновленням роботи груп раннього віку;
·        збільшенням кількості дітей у дошкільних навчальних закладах;
·        охопленням дітей різними формами дошкільної освіти;
·        реформування системи нормативно-правового захисту дітей раннього та дошкільного віку.
Організація навчально-виховного процесу у дошкільних начальних закладах у 2015-2016 навчальному році здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базового компоненту дошкільної освіти, Концепції Національно-патріотичного виховання дітей та молоді, інших нормативно-правових актів.
Відповідно до Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305, навчальний рік у ньому розпочинається 1 вересня і закінчується 31 травня. З 01 червня по 31 серпня триває літній оздоровчий період, під час якого освітня робота формується відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України.
Діяльність дошкільного навчального закладу регламентується планом роботи на навчальний рік і літній оздоровчий період, що схвалюється педагогічною радою закладу та затверджується його керівником. Зміст навчально-виховного процесу в закладі визначається Базовим компонентом дошкільної освіти відповідно до чинних програм розвитку дітей, у тому числі з особливими освітніми потребами, рекомендованих (схвалених) Міністерством освіти і науки України, а саме:
Комплексні програми для дітей раннього віку:
1.            «Оберіг», програма розвитку дітей від пренатального періоду до трьох років (наук. кер. Богуш А. М.).
2.            «Соняшник», комплексна програма розвитку, навчання і виховання дітей раннього віку (авт. Калуська Л. В.).
3.            «Я у Світі» (нова редакція), програма розвитку дитини дошкільного віку, частина 1 (наук. кер. Кононко О. Л.).
Комплексні програми для дітей дошкільного віку:
1.            «Впевнений старт», програма розвитку дітей старшого дошкільного віку (авт. кол.: Андрієтті О. О., Голубович О. П. та ін.).
2.            «Дитина», програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 років (наук. кер. Проскура О. В., Кочина Л. П., Кузьменко В. У., Кудикіна Н. В.) (діє до 30 грудня 2015 року).
3.            «Дитина в дошкільні роки», освітня програма (наук. кер. Крутій К. Л.);
4.            «Українське дошкілля», програма розвитку дитини дошкільного віку (авт. Білан О. І., Возна Л. М., Максименко О. та ін.).
5.            «Соняшник», комплексна програма розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку (авт. Калуська Л. В.).
6.            «Я у Світі» (нова редакція), програма розвитку дитини дошкільного віку, частина 2 (наук. кер. Кононко О. Л.).
Комплексні програми для дітей з особливими освітніми потребами:
1.            «Стежина», програма для дошкільних навчальних закладів, що працюють за вальдорфською педагогікою (авт. Гончаренко А. М., Дятленко Н. М.).
2.            Програма розвитку дітей дошкільного віку зі зниженим слухом «Стежки у світ» (авт. кол.: Жук В. В., Литовченко С. В., Максименко Н. Л. та ін. )
3.            Програма розвитку глухих дітей дошкільного віку (авт. Луцько К. В.).
4.            Програма розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю (авт.: Блеч Г. О., Гладченко І. В., та ін.).
5.            Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» ( авт. Скрипник Т. В. ).
6.            Програма розвитку дітей дошкільного віку зі спектром аутичних порушень  (наук. ред.: Шульженко Д. І.).
7.            Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату (заг. ред. Шевцова А. Г.).
8.            Програма розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко» (авт.: Сак Т. В. та ін.).
9.            Програмно-методичний комплекс розвитку незрячих дітей від народження до 6 років (авт.: Вавіна Л. С., Бутенко В. А., Гудим І. М. ).
10.       Програмно-методичний комплекс «Корекційна робота з розвитку мовлення дітей з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення п’ятого року життя» (авт. Рібцун Ю. В.).
11.       Програмно-методичний комплекс «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення» (авт.: Бартєнєва Л. І.).
12.       Програмно-методичний комплекс «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення» (авт.: Трофименко Л. І.).
13.       Програмно-методичний комплекс навчання дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю «Світ навколо мене» (авт. кол.: Блеч Г. О., Бобренко І. та ін.)
А також такі парціальні освітні програми:
1.            «Про себе треба знати, про себе треба дбати», програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей віком від 3 до 6 років (авт. Лохвицька Л. В.).
2.            «Казкова фізкультура», програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку (авт. Єфименко М. М.);
3.            «Грайлик», програма з організації театралізованої діяльності в дошкільному навчальному закладі (авт.: Березіна О. М., Гніровська О. З., Линник Т. А.).
4.            «Радість творчості», програма художньо-естетичного розвитку дітей раннього та дошкільного віку (авт.: Борщ Р. М., Самойлик Д. В.).
5.            «Граючись вчимося. Англійська мова», програма для дітей старшого дошкільного віку, методичні рекомендації (авт.: Гунько С., Гусак Л., Лещенко З.).
6.            «Веселкова музикотерапія: оздоровчо-освітня робота з дітьми старшого дошкільного віку» (авт.: Малашевська І. А., Демидова С. К.).
Педагогічний колектив дошкільного навчального закладу має право самостійно обирати одну із чинних освітніх програм, яка якомога краще дозволить реалізувати базовий інваріантний та варіативний зміст дошкільної освіти з урахуванням специфіки та освітніх потреб вихованців та їхніх родин відповідного регіону. У дошкільному навчальному закладі мають право реалізуватися вимоги та зміст декількох освітніх програм, при
У додатку до листа МОН України від 20.05.2015 р. №1/9-249 Інструктивно-методичні рекомендації «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році» зазначено, що орієнтовно, загальна тривалість канікул, під час яких заняття не проводяться, складає 115 днів: літні – 90 календарних днів, осінні – 5 календарних днів, зимові – 10 календарних днів, весняні – 10 календарних днів. У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча (заняття з фізкультури та плавання, ранкові гімнастики та гімнастика пробудження, загартовуючи процедури, піші переходи та екскурсії, спортивні ігри та ігрові вправи, вправи спортивного характеру, фізкультурні розваги) і художньо-естетична (заняття з малювання, ліплення та аплікації, музичні заняття, конструювання, театралізована діяльність, читання літературних творів, музичні, театралізовані та літературні розваги) робота. Залишається актуальною для реалізації у канікулярний період ігрова діяльність, яка є провідною у період дошкільного дитинства (сюжетно-рольові, режисерські, конструктивно-будівельні, дидактичні ігри, інтелектуальні, хороводні, рухливі, народні ігри та ігри подорожі)
При плануванні освітньої діяльності у період навчально-виховного процесу доцільно враховувати наказ МОН України від 20.04.2015 року № 446 Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності. Даний наказ надає можливість правильно розрахувати навчальне навантаження на дитину та скласти розклад занять на навчальний період. Кількість занять не повинна перевищувати кількість, яка зазначена у таблиці (див. мал. 1)
Орiєнтовнi види дiяльностi за освiтнiми лiнiями
Орiєнтовна кiлькiсть занять на тиждень за вiковими групами
раннього
вiку (вiд 1 до 2 рокiв)
перша
молодша
(вiд 2 до
3 рокiв)
друга
молодша
(вiд 3 до
4 рокiв)
середня
(вiд 4 до
5 рокiв)
старша
(вiд 5 до
6 (7) рокiв)
Ознайомлення iз соцiумом
1
1
2
2
3
Ознайомлення з природним довкiллям
1
1
1
1
2
Художньо-продуктивна дiяльнiсть (музична, образотворча, театральна тощо)
3
4
4
5
5
Сенсорний розвиток
2
2
Логiко-математичний розвиток
1
1
2
Розвиток мовлення i культура мовленнєвого спiлкування
2
2
3
3
3
Здоров’я та фiзичний розвиток*
2
2
3
3
3
Загальна кiлькiсть занять на тиждень
9
10
11
12
15
Додатковi освiтнi послуги на вибiр батькiв
3
4
5
Максимальна кiлькiсть занять на тиждень
9
10
14
16
20
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину
(в астрономiчних годинах)**
1,3
1,4
3,5
5,3
8,3
мал. 1
Однак, кількість занять на тиждень, що визначена у таблиці є лише орієнтовною. Кількість занять у розкладі має чітко відповідати тим вимогам програмного забезпечення, за допомогою якого ми реалізуємо вимоги Базового компоненту дошкільної освіти, але не перевищувати максимум, зазначений у таблиці (див. мал. 1).
При складання розкладу організованої навчальної діяльності, слід дотримуватися відповідно віку норм тривалості занять та передбачати раціональне чергування видів діяльності на кожному з них, а саме: розумова, рухова, практично-прикладна.
При плануванні навчально-пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу варто дотримуватися принципу доцільності, рівномірності, ефективності розумового, емоційного і фізичного навантаження на дитину. Враховуючи це, рекомендуємо у періоди максимально високої інтелектуальної активності й працездатності дитини планувати заняття із складним програмовим матеріалом, що дасть змогу підвищити продуктивність розумового розвитку. У періоди низької внутрішньої мотивації у дошкільнят на навчання, пропонуємо планувати заняття художньо-естетичного та фізично-оздоровчого циклу.
* Години, передбачені для фізкультурних занять (плавання), не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей.
Фізкультурні заняття варто проводити з дітьми починаючи з другого року життя. Загальна тривалість занять для дітей І молодшої групи – 15 хв., ІІ молодшої – 20 хв., групи середнього дошкільного віку – 25 хв., групи старшого дошкільного віку – 30 хв., у різновіковій групі організоване заняття з фізичної культури проводить по підгрупах з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей.
Відповідно наказу МОН України від 20.04.2015 № 446 заняття з фізичної культури для дітей дошкільного віку проводять не менше трьох разів на тиждень. Форма і місце проведення занять визначаються педагогом залежно від мети, змісту, сезону, погодних умов та інших факторів.
За наявності у дошкільному навчальному закладі басейну, заняття з фізкультури та плавання проводяться по два на тиждень. Протягом тижня у дні, коли організовані заняття з фізкультури не проводяться, під час денної прогулянки вихователь з дітьми проводить комплекси загально-розвивальних вправ.
Сукупність організаційних форм роботи, обов’язкових для впровадження в освітній процес, становлять:
·         заняття з фізичної культури;
·         фізкультурно-оздоровчі заходи (ранкова гімнастика, гімнастика пробудження, фізкультхвилинки, фізкультпаузи, загартовуючі процедури);
·         різні форми організації рухової активності у повсякденні (заняття фізичними вправами на прогулянках, фізкультурні свята й розваги, дитячий туризм, рухливі ігри, самостійна рухова діяльність, дні та тижні здоров’я, індивідуальна робота з фізичного виховання).
Враховуючи провідне значення ігрової діяльності для особистісного зростання дитини, руховий режим у дошкільному навчальному закладі має насичуватися рухливими іграми. Рухливі ігри після попереднього розучування їх на прогулянках вводяться до різних форм роботи з дітьми (заняття, свята, розваги, походи, фізкультпаузи тощо). В усіх вікових групах вони посідають важливе місце як самостійна форма роботи з фізичного виховання й проводяться щодня:
-         під час ранкового прийому (одна-дві гри малої та середньої рухливості);
-         на прогулянках у першій та другій половині дня (на кожну планується не менше трьох-чотирьох ігор різної рухливості (при цьому першу гру розпочинають через 10-15 хв. після початку прогулянки, коли діти дещо адаптуються до погодних умов та активізуються фізіологічні функції організму перед руховою діяльністю, а останньою проводять мало рухливу гру);
-         увечері (після 17.00-18.00) дітям пропонують одну-дві гри середньої та малої рухливості.

З огляду на якісно нові зміни у дошкільній освіті роль управлінської та методичної служби набуває особливої функції. Важливо розуміти необхідність виведення професійних відносин із площини тотального контролю та авторитаризму з боку керівників та перейти на рівень поваги, довіри, взаєморозуміння та співробітництва, що дасть можливість знати реальний стан навчально-виховного процесу на рівні дошкільного навчального закладу, міста, району. Необхідно розуміти і знати проблеми та досягнення педагогічних колективів дошкільної освіти, щоб мати можливість вчасно надати компетентну та дієву допомогу щодо вирішення професійних труднощів, підвищення фахової компетентності та професійної майстерності педагогів.

Немає коментарів:

Дописати коментар